Autógumi



Tanácsadó - - - Segítség az autógumi választáshoz.

Milyen tulajdonságokban különböznek az autógumik?
Valóban érezetők a különbségek az autógumik között?
Miért vannak ilyen jelentős ár- és minőség beli különbségek?
Melyik mintázatot ajánlják?
Milyen mákájú autógumit válasszak?


Milyen tulajdonságokban különböznek az autógumik?
  1. Irányíthatóság: A gumiabroncs azon képessége, amivel kigyorsításkor és kanyarban segíti az autót, hogy a vezető által választott útvonalon, sebességgel és gyorsulással haladjon. A típusok közötti különbségek száraz útfelületen is kimutathatók, bár ezt inkább csak a sportosan vezetők veszik észre. Nedves útfelületen a különbségek felerősődnek, így azt mindennapi használatban az átlagos vezetők is megérzik. Egyes abroncsokat kifejezetten sportos használtra, nagyon jó irányíthatóságra optimalizáltak, ilyen pl a nyáriak közül a Pirelli P Zero, P Zero Nero vagy a Sottozero II téli gumi.
  2. Fékút száraz útfelületen: A száraz útfelületen, egyenes vonalban való fékezéskor a gumiabroncsok között minimális különbség mutatható csak ki. Pl egy VW Golf 100 km/h sebességről Pirelli gumikon 38,8 méter alatt áll meg, "ultra gazdaságos" abroncsokon a féktáv 1-3 méterrel nőtt meg. Természetesen nagyobb teljesítményű autókon, növelve a sebességet, szélesebb abroncsokon a eltérés egyre jelentősebb.
  3. Fékút nedves/csúszos útfelületen: Nedves útfelületen a gumiabroncsok fékútja között nagyon jelentős különbségek vannak. Pl egy VW Golf 100 km/h sebességről Pirelli gumikon 44,5 méter alatt áll meg, míg "ultra gazdaságos" abroncsokon a féktáv 3,5-13 méterrel nőtt meg. A téli gumiknál a különbségek tovább nőnek, akár 40%-osak is lehetnek. A 20-40 %-kal rosszabb fékezési képesség az ABS-es autókon elfogadhatatlanul hosszú fékutat eredményez, az ABS nélküli autókon pedig nagyon könnyen és gyakran bekövetkező blokkoló fékezést okoz. (A blokkoló fékezéskor a gumiabroncs futófelületének egy része leradírozódik, ami ezután már nem lesz teljesen kerek. Ezt hívják "lapra fékezésnek".)
  4. Aquaplaning: Országúton közlekedve találkozhatunk ezzel a jelenséggel, ha tócsába hajtunk és a futófelület már nem képes elvezetni a vizet. Ekkor az autó felúszik a vízfelületen, nem reagál a kormánymozdulatokra és irányíthatatlanná válik. Egy új prémium és egy új "ultra gazdaságos" gumi között 25-30%-os különbség lehet. (A gumiabroncs a kopásával az aquaplaning kockázat jelentősen megnő, ezért 3 mm mintaárok mélység alatti autógumival már ne közlekedjünk autóúton/autópályán esős időben. Régebben a forgásirányos, ún. "eső" abroncsok jobb vízelvezetési képességgel bírtak, mint az aszimmetrikus mintázatok. Az elmúlt évek tudatos fejlesztéseinek köszönhetően az új aszimmetrikus mintázatok ledolgozták a hátrányt.)
  5. Gördülési ellenállás hatással van a fogyasztásra. Az alacsony gördülési ellenállású abronccsal szerelve 2-5%-kal kevesebbet fogyaszt az autó, ami átlagos használat mellett évi akár 10.000 Ft megtakarítást jelenthet. Az elmúlt pár évben több fogyasztáscsökkentésre optimalizált autógumi jelent meg, ilyen pl. Pirelli Cinturato P4, Cinturato P6, a Goodyear Efficientgrip vagy a Fulda Ecocontrol.
  6. Gördülési zaj: A blokkok és lamellák (téli gumi esetén) által keltett zaj. Nedves útfelületen a zaj fokozottan jelentkezik. A prémium kategóriás gyártók rengeteg energiát fektetnek a futófelület által keltett zaj csökkentésére. Óriási különbség tapasztalható egy blokk- és lamellaoptimalizált prémium kategóriás abroncs suhanása és az "ultra gazdaságos" gumik búgása vagy sivítása között. Az aszimmetrikus mintázatok általában halkabbak, mint a forgásirány kötött abroncsok.
  7. Kapaszkodó képesség (téli gumik esetén): Jelentős eltérések mutathatók ki téli gumik kapaszkodó képessége között. A gyakorlatban ez a "feljutok" vagy "nem jutok fel" kérdést jelenti.
  8. Egyenesfutás: Itt kevés eltérés mutatkozik az abroncsok között. Ezt a paramétert leginkább az autó futóműve befolyásolja. Téli vagy négy évszakos gumit használva némileg romolhat az autó egyenesfutása a nyárihoz képest.
  9. Élettartam/kopás: Akár 80-100%-os eltérés is lehet a különböző típusú abroncsok élettartama között. Hosszú élettartamú autógumi pl. Michelin Engergy Saver, Primacy HP, Pirelli Cinturato P4 vagy Cinturato P6. Az ázsiai abroncsok általában gyorsabban kopnak.
  10. Megbizhatóság/garanciális hibaarány: Az európai forgalomba hozatalhoz minden abroncs típusnak ECE minősítő vizsgán kell átmennie. A minősítés meglétét az abroncs oldalfalán található E betű jelzi. A gumiabroncsokkal hagyományosan kevés (1% alatti) garanciális probléma szokott lenni. Bár az "ultra gazdaságos" abroncsok is teljesítik a minősítő teszteket, azokat nem teljesítik túl. Ez gyakorlatban azt jelentheti, hogy Prémium kategóriás abroncsok esetén a minőségellenőrzés szigorúbb, így lényegesen alacsonyabban tudják tartani a forgalomba kerülő hibás autógumik arányát.
  11. Felhasznált alapanyagok: A gumiabroncsok bizonyos részei aromás olajat tartalmazó komponensekből épül fel. Ezek az anyagok gumiabroncs kopásával együtt a természetbe kerülve súlyosan károsítják azt. 2010-től tilos lesz az EU-ban olyan gumiabroncsot forgalomba hozni, ami aromás olajokat tartalmaz. A Michelin Energy Saver és a Pirelli Cinturato abroncsok már 2008 óta teljesítik ezt az elvárást.
Valóban érezhetők a különbségek az autógumik között?
Száraz útfelületen, lassú, városi közlekedésben használva az abroncsok között különbségek kevésbé érzékelhetők, inkább csak a gyenge minőségű abroncs zajossága tűnhet fel. Országúti közlekedéskor vagy vizes úton való használatkor az abroncsok közötti eltérések azonban óriásiak. Az sem mindegy, hogy átlagos használat mellett 2 vagy 4 év alatt kopik el az autógumi. Ökölszabályként megállapítható, hogy gumiabroncs vásárlásnál max. egy kategóriával lépjünk lefelé, ha nem szeretnénk, hogy az autónk korábban megszokott menettulajdonságai drasztikusan leromoljanak és veszélyesnek érezzük vele a közlekedést. Az "olcsó húsnak híg a leve" mondás fokozottan igaz a gumiabroncsok esetén.
Bár csak kb. minden 4. napon nedvesek, síkosak az utak, a közlekedési balesetek több, mint fele ilyen körülmények között következik be. Ezért rendkívül fontos, hogy megfelelő minőségű abroncsot válasszunk, hiszen senki sem szeretne rosszul tapadó abroncs miatt súlyos balesetet szenvedni.

Miért vannak ilyen jelentős ár- és minőségbeli különbségek?
  1. Az elmúlt évtizedekben a gépkocsik súlya és teljesítménye folyamatosan nőtt, miközben az abroncsok futófelülete egyre szélesebb, az oldalfala pedig egyre alacsonyabb lett. (10 éve még a /80 /70 és /65-ös abroncsok voltak a gyakoriak, manapság már inkább a /55 /50 /45, de egyre gyakoribb a /40-es is). Az autógyárak és az autósok egyre többet várnak az abroncsoktól, miközben ezeknek az elvárásoknak csak egyre magasabb fejlesztési költségekkel lehet megfelelni. Ezeket a fejlesztési költségeket csak a legnagyobb gumiabroncs gyárak képesek maradéktalanul finanszírozni.
  2. A gyártás során felhasznált anyagokban is jelentős különbségek mutatkoznak. Pl. a jó minőségű abroncsok futófelületi keveréke drága silica keveréket tartalmaz. A silica jelentősen javítja a gumiabroncs tulajdonságait vizes útfelületen és csökkenti a gördülési ellenállást. Sajnos a jó minőségű silica vegyületek sokba kerülnek és nehéz velük dolgozni.
Melyik mintázatot ajánlják?
Cégünk az elmúlt években több százezer abroncsot értékesített és szerelt fel, közel ötven márka több száz mintájával szereztünk tapasztalatot. Az alábbi termékeket feltétlenül ajánljuk:
  1. Prémium kategória sportos használat: Pirelli P Zero, Pirelli P Zero Nero, de jók a tapasztalatok a Bridgesteone RE50A-val és a Dunlop sportos mintázataival is (pl. Sport 9000, Sport Maxx).
  2. Prémium kategória (komfortos, biztonságos használat):
    • Nyári: Pirelli Cinturato P6, P7, Bridgestone ER300, Goodyear Optigrip.
    • Téli:: Pirelli Sottozero II, Bridgestone LM30 és LM35, Goodyear Performance, Dunlop Winter Sport 3D, Goodyear UG 7+.
  3. Prémium kategória (kis és közepes autók):
    • Nyári: Pirelli Cinturato P4, P6, Bridgestone B250
    • Téli:: Pirelli Snowcontrol Serie II, Goodyear UG7+, Dunlop Winter Response.
  4. Városi és valódi terepjárókon a Pirelli abroncsokkal a legjobbak a tapasztalataink.
  5. Közép kategória:
    • Nyári: Fulda Ecocontrol és Prgresso, Kumho KU31, Kumho KH17 vagy a Vredestein Sportrac-3.
    • Téli: Firestone Winterhawk 2, Fulda Kristal Monter 2 és 3.
  6. Alsókategória: A Dayton és a Kormorán márkákat javasoljuk. Előbbi a Bridgestone terméke, utóbbit a Michelin gyártja.
Milyen mákájú autógumit válasszak?
Kategória Autógumi márkák Jellemzők Kinek ajánljuk? A használat körülményei Milyen autóra?
Prémium Bridgestone
Continental
Dunlop
Goodyear
Michelin
Pirelli
A legtöbb Európában forgalomba kerülő gépkocsi gyárilag ilyen márkájú autógumik egyikével kerül ki a autógyárból. Nagy teljesítményű autókat viszont kizárólag prémium kategóriájú autógumival szerelik az autógyárak.

Ezek a gyártók milliárdokat költenek kutatás-fejlesztésre, aktívan részt vesznek az autó-, motorsportban. A sportban szerzett tapasztalatokat is felhasználják az utcai abroncsok fejlesztésénél.

A folyamatos és rendkívül költséges fejlesztéseknek eredményeképpen az autós magazinok és autóklubok tesztjein ezek a márkák szerepelnek a legjobban.

Tulajdonságok: minden körülmény között kitűnő irányíthatóság, alacsony gördülési zaj, rövid fékút csúszós úton is, hosszú élettartam, szigorúan ellenőrzött minőség. Ezek a autógumik kiegyensúlyozottan viselkednek, általában nincs gyenge pontjuk.
Azoknak az autósoknak, akik napi rendszerességgel használják az autójukat, bizonyos esetekben az átlagos felett is kihasználják az autóik képességeit és fontos számunkra saját, valamint családtagjaik biztonsága, valamint szeretnék az autójukat a gyári paramétereknek megfelelően, teljesen kiszámíthatóan használni.

Ha úgy érzi, hogy Önnek fontos az autója, nem csak egy használati eszköz a többi közül, akkor feltétlenül ragaszkodjon a prémium minőséghez a gumiabroncs választásnál is.
Városi és hosszú autópályás használatra minden időjárási körülmények között. Nagy teljesítményű autók: 0-10 éves korig

Kis- és középkategóriás autók: 0-6 éves korig.
Középkategória Aurora
Avon
Barum
BFGoodrich
Cooper
Kléber
Kumho
Falken
Firestone
Fulda
Hankook
Nokian
Semperit
Toyo
Uniroyal
Vredestein
Yokohama
Ezek a márkák kevésbé népszereűek az autógyárak szemében, de pl a Kumho és a Hankook sok koreai és pár európai modellen első szerelés.

Általában a teszteken átlagosan teljesítenek, bár egy-két középkategóriás autógumi is produkál kiváló teszteredményeket pl. A Fulda Ecocontrol, Kumho KU31, Kumho KH17 vagy a Vredestein Sportrac-3.
Azoknak a sofőröknek, akik napi rendszerességgel használják az autójukat, de nem szeretnének prémium árat fizetni, ezért minimális, számukra alig érezhető kompromisszumokat képesek elfogadni. Városi és hosszú autópályás használatra minden időjárási körülmények között. Nagy teljesítményű autók: 3-12 éves korig
Kis- és középkategóriás autók: 0-12 éves korig.
Alsókategória Ceat
Dayton
Debica
Eurotec
First Stop
General
GT Radial
Kormorán
Lassa
Marangoni
Maloya
Matador
Roadstone/Nexen
Sava
Sebring
Sportiva
Sumitomo
Tigar
Európai autókat gyárilag nem szoktak ilyen gumikkal szerelni.
Ezek az autógumik a teszteken átlag alatt szoktak teljesíteni.
Azoknak a sofőröknek, akik idősebb autójukat heti rendszersséggel használják. Elsősorban városi használatra, időnként rövidebb autópályás használatra, főleg száraz útfelületen. Nagy teljesítményű autók: 10 éves kor felett

Kis- és középkategóriás autók: 6 éves kor felett
"Ultra gazdaságos" Admiral
Austone
BCT
Chengsan
Clear
Double Coin
Goodride
Federal
Firenza
Fortuna
Fullrun
Hero
Infinity
Kingstar
Kenda
Linglong
Master Steel
Maxxis
Marshal
Meteor
Millineum
Minerva
Multistrada
Sportstrada
Nankang
Novex
Regal
Rottalla
Rockstone
Runway
Sailun
Sunny
Stunner
Star Performer
Speedo
Silverstone
Trayal
Triangle
Tyfoon
Wanli
Vee Ruber
Westlake
Kínai, tajvani, thaiföldi, afrikai autógumi márkák.

Ezek a gyártók keveset költenek kutatás-fejlesztésre. Az autós magazinok és autóklubok tesztjein ezek a márkák általában rosszul szerepelnek és nem ajánlott minősítést kapnak, mivel nem az európai igényekre fejlesztett abroncsokat gyártanak.

Tulajdonságok: bizonytalan irányíthatóság különösen nedves útfelületen. Sok esetben a nyári gumik búgnak, a téliek sivítanak. Megnövekedett féktáv, fokozott aquaplaning veszély.
Azoknak a sofőröknek, akik idősebb autójukat ritkán használják. Elsősorban városi használatra, kizárólag száraz útfelületen. Kis- és középkategóriás autók: 12 éves kor felett
 
 
Forgalmazott márkák
Felni: Acélfelni :: Alcar kiegészítők :: Dotz :: Kerékőr :: Kötőelem :: MOMO :: Momo Kiegészítők :: Téligumi akció :: Nyárigumi akció
Gumiabroncs:
Aurora :: BARUM :: BFGOODRICH :: BRIDGESTONE :: CONTINENTAL :: Cooper :: DAYTON :: DEBICA :: DUNLOP :: FALKEN :: FIRENZA :: FIRESTONE :: FULDA :: General :: Gerutti :: GOODYEAR :: HANKOOK :: Infinity :: Kingstar :: KLÉBER :: Kormoran :: Kumho :: Mentor :: MICHELIN :: Momo :: Nankang :: PIRELLI :: Roadstone :: SAVA :: SEMPERIT :: Sportiva :: Strial :: TOYO :: UNIROYAL :: VREDESTEIN :: YOKOHAMA :: Téligumi akció :: Nyárigumi akció